Forældrekompetence


Forældrekompetence-undersøgelse


Socialstyrelsens retningslinjer beskriver god social- og psykologfaglig praksis, når der iværksættes og
gennemføres forældrekompetenceundersøgelser som led i kommuners sagsbehandling på det specialiserede børne- og ungeområde.

De er en opdatering af eksisterende Retningslinjer for udarbejdelse og anvendelse af forældrekompetenceundersøgelser, udgivet af Socialministeriet i 2011, og erstatter disse.


Forældrekompetenceundersøgelser iværksættes som led i den børnefaglige undersøgelse og har til formål at styrke kommunernes oplysnings- og beslutningsgrundlag, så der træfes de rette afgørelser i sager, hvor en forældrekompetenceundersøgelse er nødvendig.


Det betragtes som et fælles anliggende for socialrådgivere og udførende psykologer at sikre den gode kvalitet i udarbejdelsen og anvendelsen af forældrekompetenceundersøgelser.

Det kræver klart definerede opgave- og ansvarsområder og et godt fagligt samarbejde, ligesom det forudsætter en faglig praksis, der understøtter en systematisk inddragelse af de børn, unge og forældre, det handler om.


Retningslinjerne for forældrekompetence-undersøgelser udgør derfor et fælles redskab til at styrke kvalitet og samarbejde imellem udførende psykologer og socialrådgivere til gavn for de børn, unge og familier, som kommunen har til opgave at støtte.



unsplash